Skolens logo

Faglighed

Trivslen og børnenes sociale udvikling ligger os på sinde, men det gør fagligheden også. Elevernes faglige udvikling har også indflydelse på deres trivsel, ligesom det har indflydelse på deres fremtidige muligheder. Derfor tager vi fagligheden alvorligt.

Faglighed er imidlertid ikke at forveksle med boglighed.

Faglighed er læring, viden, kompetencer og evnen til problemløsning. Vi tror på, at vejene dertil er mange, og at fagligheden styrkes gennem engagerede og nærværende voksne, leg, oplevelser, nysgerrighed, og en kultur hvor der er fokus på udvikling frem for fejl - men også rutiner, træning, struktur og stilladsering omkring det enkelte barns udvikling.

På Blistrup skole styrker vi bl.a. fagligheden ved at have faste indsatser og fastlagte fagdage.

Allerede i mini-fo og 0. klasse præsenteres børnene for det strukturerede lydarbejde “Lyd til lyd” med skolens læsevejleder for at skabe et godt fundament for læseindlæringen.

I 1. klasse følges det op af forløbet "Guided Reading".

To gange om året fra 3.-6. klasse gennemgår klasserne det strukturerede og evidensbaserede læseprogram “Flydende læsning”.

For de børn hvor læsningen kræver ekstra indsats har vores læsevejledere elever i forløb med “Reading Recovery” i indskolingen og “VAKS” på mellemtrinnet. Begge er anerkendte og evidensbaserede læseprogrammer.

I matematik holder vi hvert år “matematikkens dag”, og vi har understøttende undervisning i matematik på mellemtrinnet, som gør, at der kan arbejdes i mindre hold. Her har vi en legende og undersøgende tilgang til matematik i forhold til ting i hverdagen, hvor matematikken spiller ind.

Der etableres ekstra matematikindsats for udvalgte elever, som har brug for et løft, på samme måde, som det gør sig gældende inden for læsning.

Hvert efterår har vi naturvidenskabsuge, hvor vi deltager i årets naturvidenskabsfestival, og hvor det er det naturfaglige, der er i fokus.

Digitalisering:

Eleverne bliver så småt gjort fortrolige med IT fra 1. klasse, hvor alle elever får stillet en chromebook til rådighed, men vi er meget opmærksomme på, at IT ikke i sig selv må være det bærende for elevernes læring og udvikling, men ses som integrerede værktøjer i undervisningen, der hvor det er meningsfuldt. Derfor er bøger og fysiske materialer en vigtig og integreret del af børnenes undervisning og hverdag fra 1.- 6- klasse.

Uddannede lærere

På Blistrup Skole har vi kun uddannede lærere, og de underviser som udgangspunkt i deres linjefag.

I de små klasser bliver undervisningen understøttet af vores pædagoger.